Miejsce kontemplacji

Słowo medytacja nie jest używane jednolicie w literaturze chrześcijańskiej. Może mienić się to samo, co medytacja to znaczy zaduma a ma na myśli wobec tego medytowanie o czymś. Tutaj słowa kontemplacja używamy wyłącznie na oznaczenie chrześcijańskiej bezprzedmiotowej formy modlitwy. Nie chodzi przenigdy o medytowanie ponad jakąś treścią. Jest to względnie jakość doświadczenia w dodatku aktywnymi siłami naszej potocznej świadomości. Słowo "deliberacja" pochodzi spośród łaciny. "Contemplari" znaczy "spostrzegać". tutaj. Celem jest intuicja w środku siebie samego, widzenie tego, co boskie do wnętrza nas plus stworzeniu w środku postaci uwewnętrznienia oznacza to doświadczenia prócz tego naszymi intelektualnymi możliwościami. Kontemplacja jest właściwie stanem doznawania aniżeli stanem aktywnego działania. Tego stanu nie wolno przyuczyć, choć ale wręcz wzbudzić. Dlatego osoby praktykujące kontemplację, bodaj na początku, potrzebują duchowo doświadczonego człowieka, który je poprowadzi, także od momentu którego iskierka może przeskoczyć, ażeby do wnętrza uczniu, wewnątrz uczennicy rozniecić ten w pojedynkę ogień. Zadatki aż do tego są wrodzone każdemu człowiekowi. W kontemplacji wolno nagrodzić cztery fazy:1. Modlitwa jako wyjście aż do kontemplacji. 2. Doznanie własnego bycia - pacierz spokoju. 3. Doświadczenie oświecenia. 4. Wcielenie doświadczenia oświecenia.Pierwsze dwie fazy dadzą się zdobyć za pośrednictwem każdego człowieka zdrowego fizycznie plus psychicznie. Prowadzą one do stanu wielkiego spokoju dodatkowo głębokiego pokoju. W religijnym obszarze nazywa się ten stan "modlitwą spokoju". Jako proste istnienie w środku obecności Boga. Jest to kibić kontemplacji. Człowiek patrzy wewnątrz swoje własne bycie. Doświadcza do wnętrza ten rodzaj Boga bliżej tudzież głębiej niż przy modlitwie ustnej czyli rozważającej. "Modlitwa spokoju" wpływa zazwyczaj z trudem na osobowość. Jednakże nie chodzi tędy coraz o mistyczny forma we właściwym sensie. Ten pojawia się nie prędzej w fazie trzeciej zaś czwartej. Mistyczny forma przydarza się człowiekowi: negacja logiczna jest dozwolone go wywołać aktem woli, tylko jeno przyrządzać na wskroś wprawa modlitwy. Ten, komu dane jest wsiąść do tej przestrzeni, ten na zaledwie co doświadcza, co to znaczy, czuć sympatię Boga ze wszystkich sił. Bóg samodzielnie daje takiemu człowiekowi nowe siły, przez którym przypuszczalnie on uwielbiać Boga. W praktyce te kwartet kroki negacja logiczna występują osobno, ale krzyżują się i zachodzą na siebie.Wspinając się coraz wyżej do wnętrza swych duchowych pragnieniach, istota ludzka odkrywa kontemplację jako świat nie jeno możliwą na rzecz siebie, atoli tudzież sobie zadaną. Pragnąc kontrować na taki rodzaj łaski szuka sposobów pogłębienia swej modlitewnej formacji, oraz stylu życia, który by odpowiadał wewnętrznym natchnieniom.W historii myśli kontemplacyjnej stawiano sobie badanie, na ile homo sapiens o własnych siłach, przypuszczalnie przekroczyć bramę kontemplacji. Mówiono o tzw. kontemplacji nabytej, wewnątrz odróżnieniu od chwili wlanej. Tę pierwszą można by wymienić modlitwą prostego spojrzenia, ewentualnie też modlitwą głębokiego milczenia, dokąd pokoju dostępują nie jeno psychologiczne, tymczasem oraz głębsze warstwy bytu. Główną rolę odgrywa miłosna wiara. W niej oświetlony psychika mocą Ducha Świętego zaczyna głębiej czaić rzeczywistość. Jak stwierdza Gaudium et spes: Dzięki darowi Ducha Świętego dochodzi gość wskroś wiarę aż do kontemplacji oraz pojmowania tajemnicy planu Bożego (GS 15). Kontemplacja wyraża niezwykłe, nieustanne bytowanie myślą i sercem pod Bogu (por. PC 5), pośród Jego tajemnic, wyjątkowo odnośnie do człowieka. Początkiem kontemplacji są oczy zwrócone na Boga, wyłącznie na Boga. Pośród wielu miłosnych poznań dokonuje się inicjacja w nową duchową topografię.Pośród niej rozkwita głąb serca w środku gorącym spojrzeniu, czystym, pełnym ufności, zwróconym w kierunku Ojcu w niebiosach. Aby wpisać do wnętrza dziedzinę kontemplacji, wewnątrz niezwykłą nocna pora kontemplacji trzeba okrasić klasyczny inskrypcja św. Jana od Krzyża:Orygenes w Contra Celsum pisze: Zamknijcie wasze zmysły, wznieście rzut oka waszego ducha a oddalając się odkąd ciała, otwórzcie oczy waszego ducha – to jedyny podejście, tak aby dostrzec Boga.Św. Jan od Krzyża: Dusza powinna ostatkiem sił spośród miłości spoglądać na Boga… dochowywać się niewzruszenie spośród miłosną uwagą, zaś prostą tudzież szczerą jak ten, który otwiera oczy z myślą o miłości (ŻPM 3,33). Kontemplacja do wnętrza swej istocie wiąże się z otwieraniem oczu z miłości. Mieć zakochane oczy. tzn. zapożyczyć ofiarowaną czułość także kontrować kochając. Dlatego rozciąga się płeć nadobna na życie. Być zdolnym aż do kontemplacji znaczy odkryć, że jestem miłowany, iż jest Ktoś, kto tęskni. 2. Kontemplacja lectio divinaBenedyktyńska obrządek kontemplacyjna lectio divina przekazana została w formie listu o. Guigo Kartuza do brata Gerwazego. Guigo II (zm. plus minus 1193 roku) wstąpił aż do zakonu wewnątrz Grande Chartreuse, którego został wieloletnim generałem, atoli w środku końcu poświęcił się wyłącznie kontemplacji natomiast pokucie. W liście zawarł klasyczne pouczenia kształtujące dużo pokoleń monastycznych: Gdy pewnego dnia, zapracowany pracą ręczną zacząłem mieć na myśli o ćwiczeniu się człowieka duchowego, raptem duszy rozmyślającej ukazały się cztery stopnie duchowe, natomiast to jest: czytanie, rozmyślanie, pacierz natomiast kontemplacja. […] Czytanie (lectio) jest tedy pracowitym rozważaniem Pism spośród wielką uwagą. Rozmyślanie (meditatio) jest gorliwym działaniem umysłu, szukającego - drogą własnego rozumowania - poznania ukrytej prawdy. Modlitwa (oratio) jest pobożnym wysiłkiem serca, mającym na celu oddalenie złych rzeczy również osiągnięcie dobrych. Kontemplacja (contemplatio) jest uniesieniem w odniesieniu do Bogu trwożliwego umysłu, kosztującego radości słodyczy wiecznej.Właściwości czterech stopniOkreśliwszy wtedy w tym momencie kwartet stopnie, pozostaje nam pojmować ich właściwości. Czytanie zatem szuka słodycze błogosławionego życia, rozmyślanie znajduje j ą, pacierz prosi o więcej, medytacja smakuje . Stąd i już sam Pan mówi: Szukajcie, a znajdziecie, kołaczcie, oraz otworzą wam. Szukajcie na mocy oczytanie, i znajdziecie dzięki rozmyślanie; kołaczcie na modlitwie, tudzież będzie wam otworzone wewnątrz kontemplacji. Czytanie jakby podaje do ust niesamowity żywność, rozmyślanie rozgniata go zaś przeżuwa, modlitwa wydobywa podniebienie, kontemplacja zaś jest samą słodyczą, która raduje oraz nasyca. Czytanie dotyka mało co z trudem powierzchni, rozmyślanie przenika głębiej, modlitwa jest prośbą pełną pragnienia, zagłębianie się w środku myślach - radością otrzymanej słodyczy.[…]RozmyślanieUważne stąd rozmyślanie, postępując na prowadzeniu negacja logiczna pozostaje na pozornie, nie tkwi na powierzchni, głębiej posuwa stopę. Przenika wewnętrzne sprawy, przeszukuje każdą z osobna. Pilnie rozważa, że Jezus nie powiedział: błogosławieni czystego ciała, natomiast serca. Bo nie koniec mieć ręce czyste od czasu złych uczynków, pod warunkiem podobnie jak umysłu nie obmyjemy ze zdrożnych rozważań. Potwierdza to estyma proroka, mówiącego: Któż wstąpi na górę Pana ewentualnie kto stanie do wnętrza Jego świętym miejscu? Człowiek rąk nieskalanych a czystego serca. Jak gorliwie musiał kalkulować tę przejrzystość serca ten wróżbita, bo modląc się mówił: Serce czyste stwórz we mnie, Boże tudzież też: Jeżeli znalazłbym nieprawość do wnętrza mym sercu, Pan by mnie nie wysłuchał. Dusza toteż rozmyśla o tym, jak na przykład bardzo troszczył się o tę nieskazitelność beatyfikowany Hiob, który mówił: Zawarłem przymierze z moimi oczami, by nawet negacja logiczna zajrzeć na pannę. Oto jakim sposobem niesłychanie strzegł się współmałżonek święty, który zamykał swoje oczy, by negacja logiczna spozierać na marność, aby niebacznie negacja logiczna dojrzeć tego, czego - pobudzony - mógłby pożądać. […] Dusza, zapalona takimi pochodniami, takimi rozbudzona pragnieniami, rozbiwszy fiolka alabastrowego olejku, zaczyna wyczuwać jego słodkość - coraz nie smakiem, natomiast prawie że powonieniem. I myśli, na kształt słodko byłoby zobaczyć tej czystości, o której za pomocą rozmyślaniu wie, w jaki sposób wybitnie jest miłą. Lecz cóż uczyni? Płonie pragnieniem posiadania, a negacja logiczna widzi w sobie sposobu, jak mogłaby ją posiąść: im więcej szuka, tym więcej pragnie. Gdy mnoży rozmyślania, pomnaża oraz boleść, ponieważ pragnąc słodyczy czystości serca, negacja logiczna prawdopodobnie jej posmakować. Albowiem ten, kto czyta czy rozmyśla, negacja logiczna przypadkiem odczuć owej słodyczy, jeśli negacja logiczna będzie mu owo dane spośród górska kraina […]ModlitwaDusza zatem widząc, że sama spośród siebie nie być może dojść do upragnionych słodyczy poznania i doświadczenia także że im w wyższym stopniu zstępuje w środku otchłań serca, tym w wyższym stopniu raduje się Bóg, upokarza się a ucieka się do modlitwy, mówiąc: Panie, który ukazujesz się na odwrót ludziom czystego serca, oto na skroś oczytanie zaś rozmyślanie badałam, w jaki sposób mogłabym posiąść prawdziwą wianek, abym wewnątrz jej pośrednictwem mogła dokładnie czy też wprawdzie wewnątrz małej części zawrzeć znajomość Ciebie. Szukałam Twego oblicza, Panie, oblicza Twego poszukiwałam. Długo rozważałam wewnątrz mym sercu, aż rozgorzał do wnętrza poprzednio entuzjazm także zapędy, by bardziej Cię poznać. Dajesz mi się odgadnąć, gdy łamiesz na rzecz mnie bochenek Pisma Świętego, plus im w wyższym stopniu Cię poznaję, tym z większym natężeniem odgadnąć Cię pragnę, poprzednio negacja logiczna z lekka, podług litery, przeciwnie wskroś doświadczenie.[…] Kontemplacja Tymi dodatkowo podobnymi słowami, pełnymi ognia, psyche rozpala swoje zainteresowanie, okazuje swoje uczucie. Tymi śpiewami przywołuje Oblubieńca. Pan zaś, którego oczy patrzą na sprawiedliwych, natomiast uszy Jego otwarte są na ich prośby, negacja logiczna czeka co więcej aż skończą się te błagania, ale przerywając bieg modlitwy prędko się ukazuje natomiast prędko wybiega po drugiej stronie drogi spragnionej duszy a rozlewając rosę niebiańskiej słodyczy, namaszczając najlepszym olejkiem, ożywia ją zmęczoną, pragnącą - nasyca, wysuszoną orzeźwia oraz sprawia, w środku przedziwny postępowanie umacniając, ożywiając, upajając a otrzeźwiając, że zapomniawszy o rzeczach ziemskich, pamięta płeć nadobna ostatkiem sił o Nim. I podobnie w jaki sposób cielesne żądze zwyciężają duszę tak bardzo nadzwyczaj, iż porzuca kobieta wszelkie funkcja rozumu, oraz homo sapiens staje się w rodzaju w dobrym stanie cielesny, w rzeczy samej też dzięki tej niebieskiej kontemplacji wszelkie poruszenia cielesne do tego stopnia są pochłaniane natomiast opanowywane poprzez duszę, że materia przedtem do wnętrza niczym się jej negacja logiczna sprzeciwia a człowiek staje się niejako nietknięty duchowy. 3. Kształtowanie ognika miłościŚw. Bonawentura (Giovanni Fidanza, 1217-1274), w czasie studiów w Paryżu wewnątrz 1243 związał się z zakonem franciszkańskim. Po dwudziestu latach uprawiania teologii, został wybrany na generała; następny kardynał plus biskup Albano. Rozwijając tajemnicę duchowego wzrostu do wnętrza Rozmowie z samym sobą o czterech rodzajach modlitwy myślnej, Doktor Kościoła zakreśla kierunki krzyża:Przedmiotem pobożnego duchowego szkolenie mają być rzeczy wewnętrzne oraz zewnętrzne, głębokie dodatkowo wysokie.Po pierwsze, psyche pobożna powinna w poprzek wprawa duchowe wycelować promień kontemplacji na swoje wnętrze, żeby pojmować, wzorem jest ukształtowana z wykorzystaniem naturę, zniekształcona na mocy grzech, naprawiona za pośrednictwem łaskę.Po drugie, powinna skierować promień kontemplacji na rzeczy zewnętrzne, aby zawrzeć znajomość, jak niestałe jest ziemskie arsenał, kiedy zmienna ziemska duma oraz w jaki sposób żałosna ziemska wielkość.Po trzecie, powinna odwrócić promień kontemplacji ku głębi, żeby uprzytomnić sobie nieuniknioną niezbędność ludzkiej śmierci, straszną bezceremonialność Sądu Ostatecznego dodatkowo karę piekła nie aż do zniesienia.Po czwarte, powinna skierować promień kontemplacji w kierunku wysokości, żeby wydedukować niebieską zabawa, jej nieocenioną plus, niewymowną zadowolenie zaś nieskończoną wieczność.Duszo pobożna, oto jest ów błogosławiony krucyfiks, zdefiniowany czterema kierunkami, na którym w poprzek ustawiczne rozmyślanie winnaś zawisnąć wraz ze swym najsłodszym oblubieńcem Jezusem Chrystusem. Oto jest ów płonący bryka, zaopatrzony w środku cztery koła, na którym w poprzek usilną kontemplację winnaś wkraczać aż do pałacu nieba, w wątek w środku swoim najwierniejszym Przyjacielem.W dziełku Trzy kosztowny, lub entuzjazm miłości, zostawił praktyczne wskazania na rzecz wejścia na drogę kontemplacji.Powiedzmy, jakże mamy wdrażać się się wewnątrz stosunku do ognika mądrości. Należy to robić do wnętrza takim porządku:

Komentarze

  1. Tak naprawdę mnie zaczyna na ten moment najbardziej interesować medytacja i mam nadzieję, że niedługo zgłębię jeszcze więcej jej tajników. Muszę przyznać, że jak już czytałem na stronie https://pomedytuj.pl/ to faktycznie pomaga ona w wielu przypadkach.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Koniec snu

Magia płynąca z kamieni: agat i bursztyn